di. mrt 5th, 2024

Zakelijke Blog

Zakelijk Nieuws

Dé 5 reclame trends van 2023

Van Noord- Groningen tot aan Zuid-Limburg: over in Nederland en de wereld zijn de nieuwste reclametrends zichtbaar. In een wereld die constant in verandering is, verandert ook de reclamewereld elk jaar weer. In dit artikel een aantal trends en veranderingen die we in 2023 zien in de wereld van de online marketing: van het (langzaam) verdwijnen van third party cookies tot de opkomst van AI, al deze veranderingen hebben invloed op het werk van de marketeer en daarmee automatisch ook invloed op hetgeen dat aan de klant geleverd moet worden.

AI biedt kansen en uitdagingen

Het was begin januari ineens een hype: teksten laten schrijven door Artificial Intelligence. Het bleek dat de meest moderne AI-systemen in staat waren goedlopende, heldere teksten te schrijven, die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gemaakte teksten. Kort daarna bleek ook dat afbeeldingen gemakkelijk en eenvoudig digitaal te maken blijken te zijn. Dit biedt marketeers nieuwe kansen en brengt bepaalde ontwikkelingen in een stroomversnelling. Wie nu denkt dat de wereld over een aantal jaar zonder marketeers kan: een AI kan geen succesvolle strategie neerzetten en kent geen creativiteit. Toch is de opkomst van AI een van de belangrijkste trends van dit jaar.

Snackable content, maar zonder cookies

Een andere trend die we zien is de opkomst van snackable content: Tiktok en Insta zijn hier al langer actief mee, maar nu proberen Youtube en Facebook hier ook op mee te liften. De gedachte hierachter is dat we veel meer op onze telefoon zitten en dus graag kort vermaakt willen worden. Ook belangrijk: langzaamaan gaan de third party cookies verdwijnen. Bedrijven zullen dus meer op de eigen verzamelde informatie moeten afgaan. Het kan geen kwaad alvast een marketeer te zoeken die kan helpen mee te gaan met deze ontwikkelingen. Tip: zorg voor een marketeer in de buurt. Woon je bijvoorbeeld in Groningen, dan kun je het beste zoeken op ‘reclamebureau in Groningen’.