za. apr 27th, 2024

Zakelijke Blog

Zakelijk Nieuws

Hoe zorg je voor een goed imago bij klanten?

Hoeveel klanten jij als ondernemer hebt, hangt van een aantal factoren af. Zo moet je natuurlijk genoeg aandacht besteden aan de vindbaarheid van je website door middel van SEO, zo ben jij beter te vinden in de zoekresultaten van Google. Maar ook een goed imago telt zeker mee wanneer jij je klantenkring uit wilt breiden. Zo weten de personen in kwestie namelijk zeker dat ze te maken hebben met een echte specialist.

Gebruik geen twijfelwoorden

Zonder dat je het beseft, gebruik je dagelijks tijdens gesprekken en in de schriftelijke communicatie een flink aantal twijfelwoorden. Voor de duidelijkheid, dit zijn woorden als ‘misschien’ en ’wellicht’ en zinnen als ‘Ik denk het wel kan werken als’ of ‘Het kan een oplossing zijn om’. Ook al heb je jarenlang ervaring op een bepaald gebied en heb je het wat betreft de oplossing bij het juiste eind, met deze woorden veeg jij je expertise zo van tafel. En dat wil je natuurlijk niet. Laat deze twijfelwoorden daarom weg in je communicatie om resoluut en zelfverzekerd over te komen. Gebruik in plaats van de varianten met twijfelwoorden zinnen als ‘De oplossing is’ en ‘Ik raad je aan om dit te doen voor het beste resultaat’. Zo weet je klant dat hij of zij te maken heeft met een zelfverzekerde professional.

Een volwassen e-mailadres

Een aantal onderdelen van je bedrijf zijn op het eerste oog bepalend voor je imago. Denk hierbij aan de complete look van je website, de verdere huisstijl en het e-mailadres. Het komt niet heel professioneel over als dit nog een e-mailadres is die je hebt aangemaakt tijdens je jonge jaren. Zorg daarom dat de bedrijfsnaam in ieder geval is verwerkt in het e-mailadres. Heb je op het moment geen budget om eigen mailadressen aan te schaffen? Dan kan je natuurlijk ook eentje aanmaken via je gewone webmail. In dat geval zet je de naam van bedrijfsnaam neer op de plek waar je normaal je eigen naam in zou vullen. Ook met deze variant kun je vanaf elk apparaat inloggen. Daarnaast kan je een mailadres vrij eenvoudig koppelen, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Bereikbaarheid

Een goed imago creëer je vanuit het contact dat je hebt met klanten en mensen in je netwerk. Zorg daarom dat je goed te bereiken bent. Je hoeft niet elke minuut van de dag je telefoon, mail of social media te checken, maar zorg wel dat je over deze middelen beschikt zodat je klanten, leveranciers en andere belangrijke mensen uit je netwerk je kunnen bereiken. Op deze manier kun je snel schakelen om een opdracht binnen te halen of een fout op te lossen.