vr. apr 26th, 2024

Zakelijke Blog

Zakelijk Nieuws

Waarom is content zo belangrijk voor de SEO van jouw website?

Je kunt nog net zo’n mooi product hebben, maar als je geen geoptimaliseerde content op je website hebt staan, kun je het wel schudden. Je wilt namelijk zoveel mogelijk (potentiële) klanten trekken via Google, maar dat kan alleen als je content SEO-vriendelijk is geschreven. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands betekent: zoekmachine optimalisatie. Door je content op slimme wijze aan te passen zul je bij precies de juiste zoekopdrachten in de SERP verschijnen, en zo de juiste bezoekers aantrekken. Benieuwd hoe je dat doet? Lees dan snel verder!

Bron: https://www.doublesmart.nl/seo-tekstschrijver/.

Alleen de juiste zoektermen hebben effect

Voordat je de teksten gaat schrijven, is het belangrijk dat je onderzoekt of er het zoekvolume op de te gebruiken zoektermen hoog genoeg is. Het heeft immers weinig zin om teksten te schrijven op basis van zoekwoorden die amper in Google worden gebruikt. Het voordeel van dit soort teksten is dat áls iemand op zo’n term zoekt, je vrij hoog in de zoekresultaten zult staan. Als er echter bijna niemand op zoekt zul je ook amper bezoekers trekken. Daar tegenover staat dat je ook beter niet voor een term met een torenhoog zoekvolume kunt kiezen. Daar zit doorgaans namelijk super veel concurrentie op, en dan wordt het moeilijk om op de eerste pagina van Google te staan. Probeer daar dus een gulden middenweg in te vinden.

Zoektermen moeten op de juiste wijze zijn verwerkt

Alleen als je de zoektermen op de juiste wijze in de teksten verwerkt, zal je content vindbaar zijn voor Google. Als je bijvoorbeeld de gekozen zoekterm enkel in de titel zet, zal het niet zoveel effect hebben. Google zal dan niet begrijpen dat de pagina bij zoekopdrachten die dit woord of deze woordcombinatie bevatten, moet worden getoond. Daarom moet je ongeveer een zoekwoorddichtheid aanhouden van 1,5-2%.

Het belang van een interne linkstructuur

Goede content betekent niet alleen dat je de juiste zoektermen verwerkt, maar je doet er ook slim aan als je geregeld linkt naar andere pagina’s. Zo geef je in feite aan welke pagina’s belangrijk zijn, en door de links naar deze pagina’s achter relevante anchorteksten te plakken geef je tevens aan voor welke term je wilt dat ze ranken. Een SEO tekstschrijver zal dan ook op dat vlak met je meedenken.

Off page content

Los van de content op jouw website, is ook off page content van groot belang voor de SEO van je website. Dit betreft veelal blogs en/of artikelen waar een link naar jouw website in verwerkt zit. Ook daar moet je de juiste anchorteksten kiezen, en niet enkel naar de homepage linken. Linkbuilding is echt een vak apart, en je kunt daar eigenlijk het beste een een expert voor inschakelen.