di. jul 7th, 2020

Zakelijke Blog

Zakelijk Niieuws

E-herkenning

E-herkenning is het nieuwe inlogsysteem voor bedrijven vanuit de overheid. Het systeem is bedacht als een soort digid voor ondernemers. Bedrijven en overheidsinstanties vinden het belangrijk om te weten dat ze te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger. Je kan namelijk alleen als wettelijke vertegenwoordiger eHerkenning aanvragen. Je krijgt deze inlogcodes niet zomaar. Er zijn een paar bedrijven die de codes mogen uitreiken. Voor je de codes krijgt moet je identiteit gecontroleerd worden. Dit doen ze met face-to-face call. Daarnaast wordt er gecontroleerd of ze echt te maken hebben met de wettelijke vertegenwoordiger. Pas als alles klopt krijg je inlogcodes uitgereikt. Overigens zijn de inlogcodes persoonsgebonden. Stel je wilt dat je personeelsleden ook E-herkenning inlogcodes krijgen. Dan moeten ze ook een controle ondergaan. Daarbij moet de wettelijke vertegenwoordiger ze machtigen voor de diensten waar ze de codes voor morgen gebruiken. Hierdoor kan je met E-herkenning veilig handelen met de gemeente of instellingen die hier gebruik van maken.

Steeds meer bedrijven stappen over op E-herkenning

De gemeente, regering, pensioenfondsen en verzekeringen vragen allemaal al om E-herkenning. Voor de toekomst gaan de inlogcodes zelfs verplicht worden. Steeds meer bedrijven willen daarom eHerkenning aanvragen. Het kost even wat tijd, maar uiteindelijk kan je met de inlogcodes aan de slag. Het is wel verstandig om de codes op tijd aan te vragen. Zo voorkom je dat je er lang op moet wachten en je straks geen toegang meer krijgt tot bepaalde diensten. De meeste bedrijven kunnen namelijk niet zonder E-herkenning. Vraag vandaag nog de inlogcodes aan en ga ermee aan de slag.