vr. apr 19th, 2024

Zakelijke Blog

Zakelijk Nieuws

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Als jij een website beheert en je wilt dat deze succesvol wordt, dan kun je niet onder SEO uit. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimisation en het is een verzameling van methoden waarmee jouw pagina’s hoger in de zoekmachine resultaten zouden moeten komen. Helaas is een mooie website alleen niet meer genoeg en kun je er niet zomaar vanuit gaan dat deze direct bezoekers gaat aantrekken. De strijd om een plek op de eerste pagina van de resultaten is groot en als jij daar ook tussen wilt staan, dan is SEO de manier om dat te doen.

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie is een reeks methoden waarmee je je pagina’s aanpast op de algoritmen van de zoekmachines. Google, Bing en andere programma’s gebruiken crawlers die één keer in de zoveel tijd het internet afgaan en alle websites in kaart brengen. Ze slaan een kopie van jouw website op en die wordt gebruikt bij het opstellen van de zoekmachine resultaten. Daarvoor gebruiken de zoekmachines algoritmen die ze op hun bestand loslaten en die bepalen welke pagina’s het beste bij een zoekwoord passen. Door aan SEO te werken zorg je ervoor dat jouw pagina’s deze algoritmen ‘prikkelen’ en dat deze eruit worden gehaald als er een relevant zoekwoord wordt ingetypt.

Verschillende werkzaamheden

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit een grote verzameling aan werkzaamheden. Deze zijn allen gebaseerd op het feit dat de zoekmachines relevante, betrouwbare, autoritaire en gebruikersvriendelijke websites voorrang geven. Enkele voorbeelden van SEO werkzaamheden zijn dus het verbeteren van de laadsnelheid van je pagina’s, het schrijven van goede teksten, het verzamelen van backlinks, lokale SEO en het verwerken van relevante zoekwoorden op de juiste plekken in je pagina’s.

Waarom is dit belangrijk?

Neem even een momentje om te denken aan de manier waarop jij je zoekmachine gebruikt. De kans is klein dat jij de tweede pagina met resultaten regelmatig opent. Waarschijnlijk doe je dat maar in 10% van de gevallen, net als de rest van de internet gebruikers. Komt jouw resultaat naar voren op de tweede pagina, dan loop je dus al 90% van de bezoekers mis, om maar niet te spreken over de lagere posities. Van alle zoekmachine gebruikers bekijkt drie kwart alleen de eerste 5 zoekresultaten. Kom je op de eerste plek, dan trek je per 10 internet gebruikers 4 bezoekers naar je website.

Zichtbaar worden

Werken aan SEO betekent dus dat jij van je onzichtbare website een zichtbare website maakt. Vanaf het moment dat je op een goede plek in de zoekmachine resultaten terecht komt wordt jouw pagina gezien en hopelijk levert dat ook een bezoeker op. En als je eenmaal bezoekers krijgt, dan zal daar een percentage weer klant van worden. Hoe meer bezoekers, hoe beter je positie in de zoekmachine resultaten. SEO helpt je uit je online onzichtbaarheid en de opwaartse spiraal in. Alleen als je aandacht besteedt aan SEO kun je de strijd met je concurrenten om de beste posities in de resultaten pagina volop aan.